Officiële verkoopcijfers van de Apple Watch zijn er niet, maar volgens marktonderzoeker Strategy Analytics heeft Apple in april, mei en juni van dit jaar 4 miljoen exemplaren verkocht van het horloge. Daarmee pakt het techconcern driekwart van de totale smartwatchmarkt.

Dat meldt Strategy Analytics. Door de Apple Watch, die in het tweede kwartaal in de verkoop ging, is de prille markt voor smartwatches met 457 procent gegroeid in vergelijking met een jaar eerder.

Apple kwam dinsdag nabeurs met kwartaalcijfers, maar zei daarbij niet hoeveel slimme horloges er over de toonbank gingen. In plaats daarvan plaatst Apple de Watch-omzet in de ‘andere producten’-categorie, samen met bijvoorbeeld de iPod en Apple TV.

De omzet in die categorie daalde de afgelopen jaren gestaag, maar is het afgelopen kwartaal bijna verdubbeld vergeleken met een jaar eerder, naar 2,6 miljard dollar. Dat riekt naar een veelbelovend begin voor de Watch.

Samsung verliest

Grote verliezer is Samsung, dat in het tweede kwartaal 400.000 smartwatches heeft verkocht, schat Strategy Analytics. Dat is 300.000 minder dan in dezelfde periode het jaar ervoor.

Overige fabrikanten van smartwatches zoals Sony, Asus en Motorola zijn in totaal goed voor 900.000 verkochte exemplaren. Daarmee pakken ze 17 procent van de markt.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl